Dobberpop schuift door naar september 2021

Er komt dit jaar geen Dobberpop. De Handelsvereniging Nijeveen ziet geen mogelijkheid om een muziekfestijn te organiseren dat past binnen de huidige maatregelen rondom het corona-virus. Normaliter stond het festival, bij de Nijeveense plas, in het laatste weekend van september op de agenda. Het coronavirus gooit echter roet in eten.

‘Eind vorig jaar zijn we begonnen met de voorbereidingen’, aldus voorzitter Herwin Lokken. ‘We rekenden op zo’n 1200 bezoekers. Het hele programma stond totdat vanaf half maart alle evenementen geen doorgang konden vinden.’ De Nijeveners legden in eerste instantie het bijltje er niet bij neer. ‘We hebben lang met de organiserende commissie nagedacht om een alternatief te bedenken.’

Allerlei ideeën kwamen op tafel. Nijeveen heeft een groot evenemententerrein, daar zou toch wel wat mogelijk zijn? Ruimte genoeg in en rondom het dorp. Toch hebben de nieuwste ontwikkelingen, de strenge richtlijnen en terughoudendheid van de overheid de handelsvereniging doen besluiten om te stoppen en de plannen in de ijskast te leggen tot volgend jaar. ‘De huidige situatie is veel te onzeker’, aldus de voorzitter. ‘Bovendien vinden we dat we als ondernemers ook niet de grenzen op hoeven te zoeken voor een feestje.’

‘Het is jammer maar goed zo’, zegt hij. Lokken hoopt, samen met de enthousiaste groep ondernemers uit Nijeveen, in 2021 een volwaardig programma met muziek en entertainment aan te kunnen bieden. Voor nu is dat onmogelijk. ‘Je wilt het ook niet op je geweten hebben dat er een brandhaard van besmettingen ontstaat. Het risico is te groot voor iedereen, stelt de voorzitter. ‘We hopen dat volgend jaar alle onzekerheid weg is en dat we met z’n allen in goede gezondheid een prachtig, mooi muziekfestival kunnen beleven.’ Dobberpop verhuist definitief naar 25 september 2021.